How to use Scandinavian Trainfever trains in Transport Fever (swedish)

Willkommen in der Transport Fever Community

Wir begrüßen euch in der Fan-Community zu den Spielen Transport Fever und Train Fever, den Wirtschaftssimulatoren von Urban Games. Die Community steht euch kostenlos zur Verfügung damit ihr euch über das Spiel austauschen und informieren könnt. Wir pflegen hier einen freundlichen und sachlichen Umgang untereinander und unser Team steht euch in allen Fragen gerne beiseite.

 

Die Registrierung und Nutzung ist selbstverständlich kostenlos.

 

Wir wünschen euch viel Spaß und hoffen auf rege Beteiligung.

Das Team der Transport-Fever Community


  • Since most requests in the forum seem to be made by Swedes, I decided to make a description in Swedish, Translation can be made upon request.


    Jag gjorde som så att jag manuellt kopierade alla filer jag ville ha från mappen för Nordic DLC i Train Fever till en likadan mapp i Transport Fever.
    Det är lite pyssel eftersom man manuellt måste få med sig alla filer som behövs för de modeller man vill använda.


    Man måste gå in i mappen "res" i train fever och där kopiera de filer man vill ha till en ny likadan mapp i Transport Fever.
    Det är viktigt att ha exakt samma mappstruktur, annars kommer spelet att krascha när du försöker bygga någon av de "importerade" modellerna.


    Varje lok eller vagn behöver tillgång till en mapp som heter res och därunder måste du ha följande mappar:


    skapa en två nya mappar i mappen res som heter models och textures.
    När du skapat denna mapp måste du öppna den mappen och skapa följande nya mappar där om de inte redan finns:
    model
    mesh
    material
    group
    När dessa är skapade skall de fyllas på med ytterligare undermappar.


    I mappen model måste man skapa en mapp som heter vehicle och gå in i den.
    Inne i mappen model behöver man sedan skapa en undermapp som heter train och en som heter waggon.
    I trainmappen klistrar man sedan in de lokmodellfiler (.mdl) man vill ha från train fever och i mappen waggon klistrar man in motsvarande filer för de vagnar man vill använda.


    I mappen mesh skall det fyllas på med ytterligare mappar:


    Först skapar man en mapp som heter vehicle och öppnar den.
    I vehiclemappen skapar man sedan en mapp för train och en för waggon.
    I dessa mappar fyller man sedan på med de mappar man vill ha från Train Fevers motsvarande mapp.


    I mappen material skapar du precis som ovan beskrivet en ny mapp som heter vehicle och i den ytterligare mappar för train respektive waggon.
    Här skall materialfilerna (.mtrl) klistras in för respektive modell du vill använda från Train Fevers motsvarande mapp.


    När du skapat och/eller öppnat mappen group skall det även där in en mapp som heter vehicle och i den i sin tur en mapp för train och en för waggon.
    Här klistrade jag in mappar från Trainfevers motsvarande mapp train som heter sj_rc oxh sj_y1, dessa innehåller materialfiler som delas av flera modeller.
    I mappen waggon skall det in två mappar som heter bogie_m84 och bogie_md12.


    För varje modell du vill använda skall det alltså finnas minst fyra saker utöver de gemensamma boggiemapparna ovan:


    en modellfil (.mdl)
    en materialfil (.mtrl)
    en meshmapp
    en texturefil (.tga)


    Är man osäker på vilken fil som skall placeras i vilken mapp är det enklaste att följa mappstrukturen i Trainfever, då kan det inte bli fel.
    På detta vis har jag med Merks mod lyckats använda de flesta loken och vagnarna från Trainfevers Nordic DLC.


    Det är lite knöligt, men har du väl gjort detta en gång för den första modellen så behöver du inte upprepa hela proceduren för de andra modellerna du vill ha.
    När du väl har fått till mapparna och den första modellen är det bara att fylla på respektive mapp med fler modeller från Trainfever, då behöver du inte skapa fler mappar utom för meshfilerna.


    Merk har en kort instruktion om hur man använder hans mod där han rekommenderar att lägga allt under modmappen i Transportfever, men jag tycker det är knöligare eftersom man då måste göra om hela mapproceduren för varje modell man vill lägga till.
    Gör man på mitt vis ovan behöver man bara skapa mapparna en gång.


    Vill du även konvertera järnvägsövergångarna och signalerna från Trainfever går det också bra.
    Det är bara att kopiera filerna på samma sätt som med loken och vagnarna:


    Skapa en ny mapp i modelmappen (res-models.model) i Transportfever som heter railroad (finns eventuellt redan).
    Här klistrar du in modellfilerna (.mdl) för de signaler och järnvägsövergångar du vill använda från Trainfever.


    I mappen mesh (res-models-mesh) behöver man eventuellt skapa en ny mapp som heter railroad, där skall det in ett gäng filer som börjar med lod slutar med .msh från motsvarande mapp i Trainfevers Nordicmapp.


    I mappen material (res-models-material) behöver man också en mapp som heter railroad, finns den inte redan får man skapa den.
    Här skall materialfilerna (.mtrl) för respektive signal och övergång klistras in.


    Till slut behövs även en mapp för texturefilerna, den finns förmodligen redan under res (res-textures-models-railroad), annars får man skapa den.
    Här skall texturefilerna (.tga) för respektive signal och övergång klistras in.


    Merks mod hittar man här.
    Modellerna har ingen ikon när man skall köpa dem, bara en lila rektangel i depån, men det står vilken modell det är och har man placerat filerna i rätt mappar skall modellerna dyka upp förutsatt att du även aktiverat Merks mod i huvudmenyn när du startar/laddar spelet.
    Jag vet att detta låter krångligt, men det är tyvärr den enda lösningen jag hittat för att kunna köra skandinaviskt i Transport Fever.
    När den uppgraderade DLC:n släpps blir det förhoppningsvis betydligt enklare, men till dess får man göra på ovanstående sätt.


    De två vanligaste problemen jag stött på med min metod är två:


    Spelet kraschar när jag försöker köpa ett lok eller en vagn, men då talar spelet om vad det är som fattas och då är det bara att lägga till den aktuella filen.
    Loket eller vagnen har rätt form när det/den kommer ut från depån, men är bara lila, då hittar inte spelet den texturefil som hör till modellen.
    Blir modellen lila så kolla i mappen textures och säkerställ att du har samma filer i både Train Fever och Transport Fever och att de ligger på samma ställe i mappstrukturen.


    De lok från Trainfever jag fått att fungera i Transport fever är följande:


    SJ Rc1 (Orange)
    SJ Rc6 (Blå)
    LKAB IORE
    Green Cargo Re 1436


    Tyvärr har jag inte lyckats få Antons rälsbussar att fungera, så dessa ser jag fram emot att få se i den kommande DLC:n.


    Jag passade även på att importera de norska dieselloken Di 6 och Di 8 som kan användas med vagnar som redan finns i Transport Fever.


    Lycka till!

  • Hallå! Detta låter mycket intressant men jag fattar tyvärr noll :c (lite efter) Jag har försökt massor! Långa nätter osv men det kraschar bara! (Kan bero på att jag är helt inkapabel till att göra saker :P) Drömmen är ju att ha Svenska tåg som tex RC 1/6 IORE osv! Tror du... att du skulle kunna skicka filerna till mig som redan är fixade? Det är extremt mycket att begära såklart! Det vore riktigt hyggligt :) Ett nej är såklart ett nej och det respekterar jag till fullo :3 Jag har även en kompis som håller på med en Youtube serie med Nordiskt tema! Han är stor älskare av svenskt så lite svenskt skulle ju vara perfekt i hans serie ;)

    Einmal editiert, zuletzt von Kyute ()

  • Jag testade att ladda hem IORE loket från nedladdningsdelen av hemsidan och såg att den nedladdningen innehåller allt du behöver teoretiskt.
    Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men prova att ladda ned de lok som finns till Train Fever (Rc-loken finns tyvärr inte där som fristående) och packa upp zip-filen till modmappen i din mapp för Transport Fever.
    Jag har inte provat det eftersom mina modeller från Train Fever redan fungerar, men testa som sagt och återkoppla gärna om det fungerar eller inte.


    Vill du ha Antons modeller från DLCn blir det som sagt lite pilligare, men det fungerar om du gör på rätt sätt.
    Jag bifogar några skärmdumpar från mina mappar så ser du vilka filer som skall ligga där.


    I mappen group (Steam\steamapps\common\Transport Fever\res\models\group\vehicle\train) låg det så mycket filer att det blev svårt att göra en skärmdump där de aktuella filerna syntes.


    I den mappen skall du dock minst ha följande:
    En mapp som heter sj_rc och en mapp som heter sj_y1 om du vill använda dessa.


    Vidare har jag ett gäng relaterade filer också i samma mapp:
    LKAB_bogie1c.grp
    LKAB_bogie1t.grp
    nsb_di_6_lod_0_bogie.grp


    nsb_di8_bogi.grp


    re_1436_lod_0_bogie.grp


    sj_b_lok_lod0.grp


    sj_b_tender.grp


    sj_y6_bogie.grp


    sj_y6_doors_1.grp


    sj_y6_doors_.grp



    I bilagorna ser du alltså vilka filer som hör hemma i vilken mapp (jag har försökt markera de filer som kommer från DLCn).


    Kolla så du har samma filer i dina mappar.

  • Jag provade IORE loken och dom kom upp i spelet men så fort jag spawnar dom så kraschar det! Precis som det gjorde med alla SJ vagnar :/ Vilket suger! Så jag ska ta dom filerna som du markerat och ska sedan lägga dom i respektive mapp som jag skapar i TF Mods?

  • nja, jag har lagt filerna i spelets egen resmapp i stället för i mods.
    När spelet kraschar bör du få upp en vit ruta mitt på skärmen som talar om vad problemet är.
    Gissningsvis saknas någon/några filer eller så ligger de i fel mapp.
    Sökvägen från Trainfever måste vara exakt likadan i Transport fever för varje fil, annars kommer spelet som du märkt att krascha.
    Det tog mig några timmar att få till allting, men för varje krasch kom jag närmare lösningen och till slut fungerade det.


    Mitt tips är alltså att verkligen läsa felmeddelandet du får, då kommer du till slut att få till det.

  • Mest troligt är i så fall att du saknar någon fil i någon mapp, möjligen en modelfil eller materialfil då jag tror att det är dessa som styr hur fordonen syns och uppför sig i spelet.
    Jag hade det problemet med Y1 och Y6 och då visade det sig att jag saknade några filer i en mapp som heter group, men den mappen används bara för multiple units vad jag förstår.
    Loken och vagnarna borde dyka upp i respektive intervall om du har alla filer installerade på rätt ställe.
    Håll lite extra utkik eftersom de modeller du lägger till från Train Fever inte har någon ikon, bara en lila ruta och namnet efter i depåerna.

  • Nei, beklagligvis ikke.

    Jeg har lovet Anton ikke å spride filene hans videre, men der er faktisk en mulighet til som jeg brukte.

    I texturefilene til Rc-lokene findes det også en Green Cargo Rc4, men da fikk jeg bare Green Cargo på den ene siden av loket.

    Det kreves også at du lager en ny modelfil for å få loket å fungere i TpF.

    Beklagligvis ble det ikke noe med Nordic DLC og nå når alle går over til TpF2 fungerer ikke modellene fra Train Fever lenger.

    Heldigvis har vi da Ola Haldor som har konverteret NSB-modellene sine til TpF2.


    Den enkleste måten å få Anton sine Skandinaviske modeller er å kontake han via PM og betale for å få filene sent over, slik gjorde jeg.

BlueBrixx